Dan-Peters bilar                                    

Start
Uppåt


En trivsam och komplett fordons-kultur-runda signerat HALAminister Dan-Peter:

       

BILhistoria

FOTO

REGPLÅTEN

BILDATA
Detta var min drömbil när jag var 5 år

   
       

Första bilen inköpt 1978 för 5000 kr inför körkort. Eftersom jag tog körkortet som privatist var jag tvungen att ha en bil med manuell växellåda eftersom både pappa och brorsan hade automatväxlade bilar. Med trimmad motor, 4 extraljus, röd porrbelysning i kupén och brusande effektslutsteg var det en höjdare för en 18-åring! Eftersom det roligaste just då var att plocka ned och trimma motorer vet jag inte hur många gånger den motorn låg i smådelar på garagegolv runt om i bygderna.


 
EPN 569 Volvo 142 
- 68  
       
Lyftet från den vid det här laget fullständigt nedkörda Volvo’n var enorm. Vita däckssidor, wunderbaum och denna gång bara två extraljus gjorde ett mer ”seriöst” intryck.
 
CTZ 499

Ford Taunus
2.0 S
- 81

       
Motorcykelsuget blev för stort och Taunusen såldes och byttes mot Saab:en och en Honda CB650. En slöare bil har jag aldrig varit med om. Det var knappt att man märkte att man gjorde en ”kick down”. GBK 856 Saab 99
 
       
Tröttnade på SAAB:en och sålde av den. Visste inte riktigt vad jag skulle göra men fick hastigt och lustigt tag i folkan för 300 kr inklusive en reservdelsbil. Bytte motor och fick den inte att gå riktigt som jag ville förrän dagen innan jag sålde den… Bromspedalen kärvade ibland vilket gjorde att man var tvungen att köra in foten under pedalen och lyfta upp den. Säkert? Knappast!
 
BNH 025 Volkswagen 1600 TLE
-72
 
Har alltid gillat bilar med S, SR eller i i beteckningen. Kan det finnas något som kallas en sportig Kadett? Tveksamt, men med Recarostolar så kände man ju i alla fall att potentialen fanns där. Vet inte om jag är bred-rövad men jag fick ont i höftbenet av de där stolarna när jag körde längre sträckor. Använde den en gång på tjänsteresa till Oslo med en grånad gentleman och kollega till höger. Hål på avgassystem och som sagt smala stolar gjorde den resan minnesvärd för honom. Sålde den till svärmor (vilken j-a idiot man är!) som fick växelspaken i näven första veckan. Ridå. Ladda hem och lyssna på passande melodi om "min gamla Opel"
[3,6M MP3]
Opel Kadett 1.8 SR
 - 81
Som straff fick vi köpa den här Volvon av svärföräldrarna. Kanonpris och låg bränsleförbrukning gjorde att det kändes som ett bra köp trots allt. Bromsarna blev sig dock aldrig lika igen efter att de lagt av i backarna ner från Grossglockner i Österrike. Tur att handbromsen fungerade…

LSY 155

Volvo 244 GL
 84
 
Bytte upp oss till en sprillans ny 740 med SE-paket. Air condition är en höjdare, speciellt med tanke på att det blivit tillökning i familjen och sommaren var varm. DPF 930 Volvo 740 SE
-92              
Frugan bestämde sig för att vara hemma med barnen en längre period och därför byttes den dyrare Volvon ut mot en billigare bil. Billigare och billigare, den drog 1.3 l/mil men det var ju ett i med i beteckningen och hade V6:a. Det var en kombi så stor att man kunde anordna en smärre fest där bak. Det kan möjligen var det som hänt i den någon gång eftersom jag fick bagageluckan i näven en dag. Gångjärnet på ena sidan hade gett upp. LMS 955 Ford Granada 2.8 i GL
-83
 
Blev trött på bensinförbrukning på Forden och bytte till en 245:a. Visade sig att även den drog 1.3 l/mil. Lyckades få ned bensinförbrukningen men aldrig till under litern. Fläkten lade snart av och jag fick byta hela fläktpaketet. F-n vad trångt det är under instrumentbrädorna.   EAC 398 Volvo 245
83
Dags för en standardhöjning igen. Köpte en Primera på en annons i Trollhättan. Det sista året vi hade bilen skaffade vi oss även en äldre husvagn och hängde på där bak. Första resan gick till ett vintrigt Sälen. Påföljande sommar efter en solig och varm campingsemester på Öland insåg vi återigen att Air condition skall man ha. ORB 501
Nissan Primera 2.0 SLX
- 91
Bytte därför till en ny Passat. Det var inga S, SR eller i men ett T istället. Turbo är fräckt. Nu märktes det inte att man hade hängt på vagnen längre och ställer man in 20 grader så är det 20 grader i kupén. Första gången husvagnen kopplades på visade det sig att ingen av lamporna fungerade? Efter en del felsökning hittade jag den andra änden av släpvagnskopplingens kabel ihopvirad ovanpå reservhjulet. Den hade aldrig blivit inkopplad! Puckon! KDJ 682 Volkswagen Passat 1.8T
 -2000
 
Vi hade både Passaten och Primeran parallellt ett tag och insåg fördelarna med att ha två bilar när man arbetar på skilda håll och dessutom skall köra barnen kors och tvärs till en massa olika aktiviteter. Skaffade därför denna billiga Volvo ett tag efter det att Primeran hade sålts. Fruktansvärt tråkig men startade alltid. När det regnade blev det dock blött på mattan på passagerarsidan, jag hittade aldrig hålet. NFE 910 Volvo 360 GL
88
Sålde Volvon till en arbetskamrat (han slutade prata med mig efter det…) och fick i stället tag i en fin Escort. Hade lovat mig själv att aldrig köra Ford igen men tillfälligheterna styr. JOX 370 Ford Escort 1.8 SR
- 96
 

Eftersom det var dags för förnyelse ersattes Passaten av en ny V70. Svensson, Svensson... finns inget mer att säga om denna hög av plåt.

 
 XCY 942 Volvo V70 -05
Farsgubben skulle byta bil och fick så lågt inbytespris på Primeran så jag var bara tvungen att köpa den. En ägare som skött den exemplariskt tillsammans med det låga priset gjorde att det inte var ett svårt beslut. Escorten såldes via Blocket. Det visade sig att köparen var en gammal kollega. Världen är liten ibland. ENG 443 Nissan Primera -95
Primeran blev påkörd bakifrån och enligt försäkringsbolaget så skulle det bli dyrare att reparera den än vad den var värd - så den gick till skroten. Lättmetallsfälgarna och stereon behölls och såldes sedan på blocket. Som ersättning inhandlades en Saab 9-5. Turbo och en massa extraval är ju man svag för. Än så länge har jag "bara" bytt bromsservo, hjulupphängningsbussningar, yttre temperaturgivare och sett framrutan spricka…
UCO 728

 

Saab 9-5 2.3T -03

Så var det äntligen dags att byta den "gamla" V70:an mot en ny bil. Blev återigen en V70 men tyvärr i samma färg. Var tvungen att göra upp affären innan nyåret (fanns en del rabatter att inhösta i och med den svaga bilförsäljningen) och då var det den enda dom hade inne med de krav på utrustning jag hade. Plockades upp dagen innan nyårsafton.

JDG 629 Volvo V70 -09
Jaha, så blev det omorganisation och LAS på företaget och efter fem månader var den nya V70 tvungen att lämnas tillbaka (anställning kvar men ingen bil). Eftersom Saab:en har automat och sonen börjat övningsköra så måste bilparken kompletteras med en manuellt växlad bil. Började åka runt i västsverige och titta på det ena vraket efter det andra och humöret började så smått sjunka. Efter ett antal månader hittades dock denna välhållna S40 med två tidigare ägare EBJ 954 Volvo S40 2.0 SE -97
Leksak för män... 60 cm krutpaket som gör 75+ km/h. 3.3cc Nitromatad racingmotor med 2 växlad elektroniskt styrd automat och fyrhulsdrift. Elstart, skivbroms, failsafe och fullt justerbar vad gäller hjulupphängning, fjädring, utväxling mm.

 

ABC 123 Traxxas Revo 3.3
Så blev det en VW igen efter några år med Volvo. Vem vill köra kinesiska bilar… dom bygger ju bara rishögar…
 

HGP 147 VW Golf Variant

Nu när barnen passerat 20-strecket och sällan syns till så kände vi att det vore lite kul att återuppleva bekymmerslösheten när barnen var små och vi for land och rike runt med en husvagn på släp. Det där med husvagn är vi dock klara med, men en bättre begagnad husbil kanske kunde vara något. Så gick resonemanget våren 2015… Så vi blev med husbil. En tysk Dethleffs som vi redan kört 600 mil med under sommaren. Fullutrustad med allt man överhuvudtaget kan tänka sig gör att campinglivet blir enkelt. Att nere i Tyskland starta TV:n, se parabolen fällas upp och visa svensk TV samtidigt som en kall Gammel Dansk och en immig öl hämtas från kylskåpet och en Janssons frestelse puttrar i ugnen, är inte så dumt.

 

 

WBC 619 Dethleffs T6501

Motorcykelhistoria

FOTO

REGPLÅTEN

DATA
Köpte den för 15.000 kr. Kanonfint skick och hade väl gått en 1500 mil. Skrotade den i en vänstersväng 5 dagar senare. Lämnades in och bedömdes som reparabel. Notan landade på 15.000 kr och man kan ju i det läget fundera på om det inte varit bättre om jag fått dom pengarna direkt och köpt en annan? Den hade en tendens till att wobbla runt 120 så man fick antingen köra långsammare eller fortare än det. Vad jag gjorde är ganska givet. Ett år eller 2000 mil senare såldes den på annons. Köparen provkörde den inte ens utan betalade rakt av efter att ha tittat på den. Den var fortfarande i kanonskick men det är klart att jag berättade ju inte att den varit föremål för större reparationer året innan.   Honda CB650
- 81
Köpte en större hoj eftersom vi var några stycken som börjat prata om att åka ned i Europa på semestern. 900:a med en rak fyra och helkåpa blev resultatet. Satte på två väskor, band fast tältet på sadeln och stack. 900:an var med tre gånger nere i Europa. En hel del ”nära döden” upplevelser blev det men allt gick väl. 900:an var även med på en rad träffar runt om i landet. Inga söndagsskolor direkt, men skoj. Kommer faktiskt inte ihåg hur och till vem den såldes. Måste antagligen varit traumatiskt eftersom jag förträngt det…

DBO 056

 

Honda CB900 FII BolDor
- 82

Stegade ned till Ahlqvists och beställde en sprillans ny 1000-kubikare. Eftersom det fortfarande var väldigt mycket touring i Europa som gällde fick det återigen bli en landsvägshoj men ändå med rätt mycket attityd i sig. Ostrypt V4:a med ett grymt bottendrag.

Med barn, hus etc så blev den de sista två åren stående samlandes damm varpå den såldes via annons.

MNW 986
(samma upp och ner!)
Honda VF1000 FII
- 87
Så blev då abstinensen för stor och en bättre begagnad Suzuki inhandlades ett par dagar före nyår 2004. Äntligen, efter 10 år utan hoj!!! Upptäckte dock ganska snart att den framåtlutade körstilen inte längre passade en allt mer förstelnad kropp varför ett byte var nödvändig.
 
HAF 477
 
Suzuki GSX 1100 EF -84
Ett touringjärn från Kawasaki med mer upprätt körställning blev resultatet av ett intensivt letande. Med bara två tidigare ägare som skött om den som ett barn så är den som ny trots sin relativt höga ålder.
 
DPD 325
 
Kawasaki GTR 1000 -87

Start Uppåt Bernt-Axel bilar Per-Mikaels bilar Carl-Staffans bilar Carl-Stefans bilar Dan-Peters bilar Jarl-Anders bilar Björn-Peters bilar Bo-Lennarts bilar Lukas o Linneas bilar Mats-Erik Bilar