|
|
|
|
BILhistoria |
FOTO |
REGPLÅTEN |
BILDATA |
Detta
var min drömbil när jag var 5 år |
|
|
|
|
|
|
|
Första bilen inköpt 1978 för 5000 kr inför körkort. Eftersom jag tog
körkortet som privatist var jag tvungen att ha en bil med manuell växellåda
eftersom både pappa och brorsan hade automatväxlade bilar. Med trimmad
motor, 4 extraljus, röd porrbelysning i kupén och brusande effektslutsteg
var det en höjdare för en 18-åring! Eftersom det roligaste just då var att
plocka ned och trimma motorer vet jag inte hur många gånger den motorn låg i
smådelar på garagegolv runt om i bygderna.
|
|
EPN 569 |
Volvo
142
- 68 |
|
|
|
|
Lyftet från den vid det här laget fullständigt nedkörda Volvo’n var enorm.
Vita däckssidor, wunderbaum och denna gång bara två extraljus gjorde ett mer
”seriöst” intryck.
|
|
CTZ 499 |
Ford Taunus
2.0 S
- 81 |
|
|
|
|
Motorcykelsuget blev för stort och Taunusen såldes och byttes mot Saab:en
och en Honda CB650. En slöare bil har jag aldrig varit med om. Det var
knappt att man märkte att man gjorde en ”kick down”. |
|
GBK 856 |
Saab
99
|
|
|
|
|
Tröttnade på SAAB:en och sålde av den. Visste inte riktigt vad jag skulle
göra men fick hastigt och lustigt tag i folkan för 300 kr inklusive en
reservdelsbil. Bytte motor och fick den inte att gå riktigt som jag ville
förrän dagen innan jag sålde den… Bromspedalen kärvade ibland vilket gjorde
att man var tvungen att köra in foten under pedalen och lyfta upp den.
Säkert? Knappast!
|
|
BNH 025 |
Volkswagen 1600 TLE
-72
|
|
|
|
|
Har
alltid gillat bilar med S, SR eller i i beteckningen. Kan det finnas något
som kallas en sportig Kadett? Tveksamt, men med Recarostolar så kände man ju
i alla fall att potentialen fanns där. Vet inte om jag är bred-rövad men jag
fick ont i höftbenet av de där stolarna när jag körde längre sträckor.
Använde den en gång på tjänsteresa till Oslo med en grånad gentleman och
kollega till höger. Hål på avgassystem och som sagt smala stolar gjorde den
resan minnesvärd för honom. Sålde den till svärmor (vilken j-a idiot man
är!) som fick växelspaken i näven första veckan. Ridå. |
|
Ladda hem och lyssna
på passande melodi om "min gamla Opel"
[3,6M MP3] |
Opel Kadett 1.8
SR
- 81 |
|
|
|
|
Som straff fick vi köpa den här
Volvon av svärföräldrarna. Kanonpris och låg bränsleförbrukning gjorde att
det kändes som ett bra köp trots allt. Bromsarna blev sig dock aldrig lika
igen efter att de lagt av i backarna ner från Grossglockner i Österrike. Tur
att handbromsen fungerade… |
|
LSY 155 |
Volvo 244 GL
84
|
|
|
|
|
Bytte
upp oss till en sprillans ny 740 med SE-paket. Air condition är en höjdare,
speciellt med tanke på att det blivit tillökning i familjen och sommaren var
varm. |
|
DPF 930 |
Volvo 740 SE
-92 |
|
|
|
|
Frugan bestämde sig för att vara hemma med barnen en längre period och
därför byttes den dyrare Volvon ut mot en billigare bil. Billigare och
billigare, den drog 1.3 l/mil men det var ju ett i med i beteckningen och
hade V6:a. Det var en kombi så stor att man kunde anordna en smärre fest där
bak. Det kan möjligen var det som hänt i den någon gång eftersom jag fick
bagageluckan i näven en dag. Gångjärnet på ena sidan hade gett upp. |
|
LMS 955 |
Ford Granada
2.8 i GL
-83
|
|
|
|
|
Blev
trött på bensinförbrukning på Forden och bytte till en 245:a. Visade sig att
även den drog 1.3 l/mil. Lyckades få ned bensinförbrukningen men aldrig till
under litern. Fläkten lade snart av och jag fick byta hela fläktpaketet. F-n
vad trångt det är under instrumentbrädorna. |
|
EAC 398 |
Volvo 245
83 |
|
|
|
|
Dags för en standardhöjning igen.
Köpte en Primera på en annons i Trollhättan. Det sista året vi hade bilen
skaffade vi oss även en äldre husvagn och hängde på där bak. Första resan
gick till ett vintrigt Sälen. Påföljande sommar efter en solig och varm
campingsemester på Öland insåg vi återigen att Air condition skall man ha. |
|
ORB 501 |
Nissan Primera
2.0 SLX
- 91 |
|
|
|
|
Bytte
därför till en ny Passat. Det var inga S, SR eller i men ett T istället.
Turbo är fräckt. Nu märktes det inte att man hade hängt på vagnen längre och
ställer man in 20 grader så är det 20 grader i kupén. Första gången
husvagnen kopplades på visade det sig att ingen av lamporna fungerade? Efter
en del felsökning hittade jag den andra änden av släpvagnskopplingens kabel
ihopvirad ovanpå reservhjulet. Den hade aldrig blivit inkopplad! Puckon! |
|
KDJ 682 |
Volkswagen
Passat 1.8T
-2000
|
|
|
|
|
Vi
hade både Passaten och Primeran parallellt ett tag och insåg fördelarna med
att ha två bilar när man arbetar på skilda håll och dessutom skall köra
barnen kors och tvärs till en massa olika aktiviteter. Skaffade därför denna
billiga Volvo ett tag efter det att Primeran hade sålts. Fruktansvärt tråkig
men startade alltid. När det regnade blev det dock blött på mattan på
passagerarsidan, jag hittade aldrig hålet. |
|
NFE
910 |
Volvo 360 GL
88 |
|
|
|
|
Sålde Volvon till en
arbetskamrat (han slutade prata med mig efter det…) och fick i stället tag i
en fin Escort. Hade lovat mig själv att aldrig köra Ford igen men
tillfälligheterna styr. |
|
JOX 370 |
Ford Escort
1.8 SR
- 96
|
|
|
|
|
Eftersom det var dags för förnyelse ersattes Passaten av en ny V70.
Svensson, Svensson... finns inget mer att säga om denna hög av plåt.
|
|
XCY 942 |
Volvo V70 -05 |
|
|
|
|
Farsgubben skulle byta bil och
fick så lågt inbytespris på Primeran så jag var bara tvungen att köpa den.
En ägare som skött den exemplariskt tillsammans med det låga priset gjorde
att det inte var ett svårt beslut. Escorten såldes via Blocket. Det visade
sig att köparen var en gammal kollega. Världen är liten ibland. |
|
ENG 443 |
Nissan Primera -95 |
|
|
|
|
Primeran blev påkörd bakifrån och enligt
försäkringsbolaget så skulle det bli dyrare att reparera den än vad den
var värd - så den gick till skroten. Lättmetallsfälgarna och stereon
behölls och såldes sedan på blocket. Som ersättning inhandlades en Saab
9-5. Turbo och en massa extraval är ju man svag för. Än så länge har jag
"bara" bytt bromsservo, hjulupphängningsbussningar, yttre temperaturgivare
och sett framrutan spricka…
|
|
UCO 728
|
Saab 9-5 2.3T -03 |
|
|
|
|
Så var det äntligen dags att byta den "gamla" V70:an mot
en ny bil. Blev återigen en V70 men tyvärr i samma färg. Var tvungen att
göra upp affären innan nyåret (fanns en del rabatter att inhösta i och med
den svaga bilförsäljningen) och då var det den enda dom hade inne med de
krav på utrustning jag hade. Plockades upp dagen innan nyårsafton.
|
|
JDG 629 |
Volvo V70 -09 |
|
|
|
|
Jaha, så blev det omorganisation och LAS på företaget och efter fem
månader var den nya V70 tvungen att lämnas tillbaka (anställning kvar men
ingen bil). Eftersom Saab:en har automat och sonen börjat övningsköra så
måste bilparken kompletteras med en manuellt växlad bil. Började åka runt
i västsverige och titta på det ena vraket efter det andra och humöret
började så smått sjunka. Efter ett antal månader hittades dock denna
välhållna S40 med två tidigare ägare |
|
EBJ 954 |
Volvo S40 2.0 SE -97 |
|
|
|
|
Leksak för män...
60 cm krutpaket som gör 75+ km/h. 3.3cc Nitromatad racingmotor med 2
växlad elektroniskt styrd automat och fyrhulsdrift. Elstart, skivbroms,
failsafe och fullt justerbar vad gäller hjulupphängning,
fjädring, utväxling mm.
|
|
ABC 123 |
Traxxas Revo 3.3 |
|
|
|
|
Så blev det en VW igen efter några år med Volvo. Vem vill köra kinesiska
bilar… dom bygger ju bara rishögar…
|
|
HGP 147 |
VW Golf Variant |
|
|
|
|
Nu när barnen passerat 20-strecket och sällan syns
till så kände vi att det vore lite kul att återuppleva bekymmerslösheten
när barnen var små och vi for land och rike runt med en husvagn på släp.
Det där med husvagn är vi dock klara med, men en bättre begagnad husbil
kanske kunde vara något. Så gick resonemanget våren 2015… Så vi blev med
husbil. En tysk Dethleffs som vi redan kört 600 mil med under sommaren.
Fullutrustad med allt man överhuvudtaget kan tänka sig gör att
campinglivet blir enkelt. Att nere i Tyskland starta TV:n, se parabolen
fällas upp och visa svensk TV samtidigt som en kall Gammel Dansk och en
immig öl hämtas från kylskåpet och en Janssons frestelse puttrar i
ugnen, är inte så dumt.
|
|
WBC 619 |
Dethleffs T6501 |
|
|
|
|
Motorcykelhistoria |
FOTO |
REGPLÅTEN |
DATA |
Köpte
den för 15.000 kr. Kanonfint skick och hade väl gått en 1500 mil. Skrotade
den i en vänstersväng 5 dagar senare. Lämnades in och bedömdes som
reparabel. Notan landade på 15.000 kr och man kan ju i det läget fundera på
om det inte varit bättre om jag fått dom pengarna direkt och köpt en annan?
Den hade en tendens till att wobbla runt 120 så man fick antingen köra
långsammare eller fortare än det. Vad jag gjorde är ganska givet. Ett år
eller 2000 mil senare såldes den på annons. Köparen provkörde den inte ens
utan betalade rakt av efter att ha tittat på den. Den var fortfarande i
kanonskick men det är klart att jag berättade ju inte att den varit föremål
för större reparationer året innan. |
|
|
Honda CB650
- 81 |
|
|
|
|
Köpte
en större hoj eftersom vi var några stycken som börjat prata om att åka ned
i Europa på semestern. 900:a med en rak fyra och helkåpa blev resultatet.
Satte på två väskor, band fast tältet på sadeln och stack. 900:an var med
tre gånger nere i Europa. En hel del ”nära döden” upplevelser blev det men
allt gick väl. 900:an var även med på en rad träffar runt om i landet. Inga
söndagsskolor direkt, men skoj. Kommer faktiskt inte ihåg hur och till vem
den såldes. Måste antagligen varit traumatiskt eftersom jag förträngt det… |
|
DBO 056
|
Honda CB900 FII
BolDor
- 82 |
|
|
|
|
Stegade ned till Ahlqvists och beställde en sprillans ny 1000-kubikare.
Eftersom det fortfarande var väldigt mycket touring i Europa som gällde fick
det återigen bli en landsvägshoj men ändå med rätt mycket attityd i sig.
Ostrypt V4:a med ett grymt bottendrag.
Med barn, hus etc så blev den de sista två åren stående samlandes damm varpå
den såldes via annons. |
|
MNW 986
(samma
upp och ner!) |
Honda VF1000 FII
- 87 |
|
|
|
|
Så blev
då abstinensen för stor och en bättre begagnad Suzuki inhandlades ett par
dagar före nyår 2004. Äntligen, efter 10 år utan hoj!!! Upptäckte dock
ganska snart att den framåtlutade körstilen inte längre passade en allt mer
förstelnad kropp varför ett byte var nödvändig.
|
|
HAF 477
|
Suzuki GSX 1100 EF -84 |
|
|
|
|
Ett
touringjärn från Kawasaki med mer upprätt körställning blev resultatet av
ett intensivt letande. Med bara två tidigare ägare som skött om den som ett
barn så är den som ny trots sin relativt höga ålder.
|
|
DPD 325
|
Kawasaki GTR 1000 -87 |
|
|
|
|